Ny hage - hvor begynner du?

Aug 22, 2024

Har du flyttet inn i ny hage i år? I ukens podkastepisode har jeg tre tips som du kan følge for det neste året. Du kan lytte til episoden her:

Å flytte inn i et nytt hus eller en ny bolig er en spennende tid, full av muligheter og utfordringer. For mange følger det med en hage – en grønn oase som kan være både en kilde til glede og et sted hvor man kan utfolde sin kreativitet. Men for de fleste av oss kan det også føles overveldende å skulle ta fatt på en hage, spesielt når man er usikker på hvor man skal starte. I dette blogginnlegget vil jeg dele tre konkrete tips som hjelper deg med å komme godt i gang med din nye hage, slik at du kan spare tid, penger og unngå unødvendig stress.

1. Prioriter de viktigste oppgavene

Når man flytter inn i en ny bolig, er det lett å føle seg overveldet av alt som skal gjøres – både innendørs og utendørs. Hagen kan fort bli nedprioritert, eller du kan bli fristet til å kaste deg ut i store prosjekter uten en plan. Mitt første råd er derfor å prioritere de viktigste oppgavene.

Start med å klippe gresset. Dette kan virke som en enkel oppgave, men ved å holde gresset ved like, gir du deg selv tid til å tenke over hva du egentlig ønsker å gjøre med hagen. En velstelt gressplen gir også hagen et ryddig og velstelt utseende, selv om du ikke har gjort noe annet. Invester gjerne i en god gressklipper med bioklipperfunksjon som "gjødsler" samtidig som du klipper den. Det er det jeg kaller "2-for-1"-oppgaver, som sparer deg både for tid og penger.

Neste steg er å beskjære busker og trær. Mange hager har allerede etablerte planter som kan trenge litt omsorg. Lær deg hva slags busker og trær du har, og hvordan de skal beskjæres. Ved å beskjære litt hvert år, holder du veksten under kontroll og sørger for at hagen ikke vokser seg til en jungel.

Til slutt, sørg for å holde ugresset nede. Ugress kan raskt ta overhånd hvis det ikke blir tatt hånd om. Selv om det kan være vanskelig å vite hva som er ugress og hva som er planter hvis du er nybegynner, finnes det mange ressurser som kan hjelpe deg. Hold spesielt øye med planter som løvetann og skvallerkål, som har en tendens til å spre seg raskt. Ved å holde ugresset under kontroll fra starten av, sparer du deg selv for mye arbeid senere.

Sørg for å luke litt ugress hver sesong, så unngår du at ugress som løvetann og skvallerkål tar overhånd mens du pusser opp huset innvendig (foto: Erling Slyngstad-Hægeland).

2. Gi deg selv tid til å bli kjent med hagen

Det første året i en ny hage bør brukes til å observere og bli kjent med hagen før du gjør store endringer. Hagen forandrer seg gjennom sesongene, og det er viktig å forstå hvordan den oppfører seg før du begynner å planlegge store prosjekter.

Ta deg tid til å gå på oppdagelsesferd i hagen. Legg merke til hvordan lyset faller på ulike tider av året, hvilke planter som allerede er i hagen, og hvordan hagen utvikler seg gjennom året. Ta gjerne bilder av hagen fra forskjellige vinkler og på forskjellige tider av året. Dette vil gi deg verdifull innsikt når du senere skal begynne å planlegge endringer.

Notér også hva du liker ved hagen, og hva du kanskje savner. Kanskje er det et område som kunne trengt litt mer skygge, eller kanskje du ønsker deg frodigere beplantning og skjerming fra en trafikkert vei? Ved å bruke tid på å observere hagen i løpet av det første året, gir du deg selv et godt grunnlag for å ta bedre beslutninger senere.

Bruk tid det første året med å bli kjent med hagen din, for eksempel ved å se hvordan lyset beveger seg fra sesong til sesong (foto: Erling Slyngstad-Hægeland).

3. Bli kjent med din hagedrøm

Når du har fått en følelse av hvordan hagen fungerer, kan du begynne å tenke på hvilken hage du egentlig ønsker å utvikle. Dette handler ikke bare om hvilke planter du vil ha, men også om hvordan du ønsker å bruke hagen.

Tenk over hva en perfekt dag i hagen ser ut som for deg. Ser du for deg at familien samles rundt grillen på en solrik dag? Kanskje drømmer du om en frodig kjøkkenhage hvor du kan høste friske grønnsaker? Eller kanskje du ønsker deg en stille krok hvor du kan nyte en bok i skyggen?

Ved å visualisere hvordan du ønsker å bruke hagen, kan du begynne å forme en hagedrøm som er unik for deg. Denne drømmen vil være din veiviser når du senere går i gang med å realisere hagen, og den vil hjelpe deg å fokusere på de riktige tingene slik at du sparer både tid og penger.

Hvordan ser en drømmedag ut i hagen? Har du barn som elsker å sparke fotball? Eller vil du selv helst holde på i kjøkkenhagen? Det er din drøm - så du bestemmer! (foto: Erling Slyngstad-Hægeland)

La hagen få lov å være en prosess

Å komme i gang med en ny hage kan føles som en stor oppgave, men ved å ta det steg for steg og fokusere på de viktigste oppgavene, kan du legge et solid grunnlag for fremtidig hageglede. Ved å prioritere de viktigste oppgavene, gi deg selv tid til å bli kjent med hagen, og begynne å forme din egen hagedrøm, vil du være godt rustet til å skape en hage som både du og din familie vil ha glede av i mange år fremover.

Jeg håper disse tipsene gir deg en god start på ditt hageeventyr. Husk at utvikling av hagen er en prosess som tar tid, og at det er lov å ta det med ro og nyte reisen mot å realisere din egen hagedrøm.

Det er dette jeg snakker om i denne ukens episode av podkasten "Hagedrømmen" som du kan høre her:

Hilsen Hanne
Hobbygartnerskolen
www.hobbygartnerskolen.no

Linker jeg nevner i episoden

ALT DU TRENGER SAMLET PÅ ETT STED

Skap drømmehagen og bli en tryggere hobbygartner!

Med Hobbygartnerskolens Hageunivers får du hjelp til å skape den hagen du og familien drømmer om. Du lærer å jobbe på naturens premisser, med de ressursene du har tilgjengelig og ut ifra din hages rammebetingelser. Og du finner alt samlet på ett sted!

Les mer og meld deg på