Hvordan skape soner i hagen?

Aug 29, 2024

Når du ser ut på hagen din, kan det være overveldende å vite hvor du skal begynne. Skal du plante trær? Anlegge en gressplen? Bygge et blomsterbed? Det er lett å gå seg vill i detaljene og føle at drømmehagen er et uoppnåelig mål. Men hva om jeg fortalte deg at hemmeligheten til en vakker, funksjonell og hyggelig hage ligger i noe så enkelt som soneinndeling?

I dette blogginnlegget vil jeg dele hvordan du kan bruke soneinndeling til å skape en hage som er tilpasset dine behov og ønsker. Ved å tenke som en arkitekt og se på hagen din som en forlengelse av huset, kan du spare både tid og penger – og samtidig realisere din egen hagedrøm. Du kan også lytte til ukens podkast-episode hvor jeg snakker om dette:

Hva er soneinndeling?

Soneinndeling handler om å dele opp hagen i ulike områder basert på hvordan du ønsker å bruke dem. Det handler ikke om å fokusere på planter eller spesifikke gjøremål, men om å skape soner som dekker dine behov. Tenk på hagen som en utvidelse av huset ditt. Akkurat som kjøkkenet er til for matlaging og badet er for personlig hygiene, kan du tenke på hagen din som en samling av ulike "rom" – hver med sitt eget formål.

Hvorfor er soneinndeling viktig?

Når vi flytter inn i et nytt hus, møblerer vi ikke rommene vilkårlig. Vi planlegger nøye for å sørge for at hvert rom er funksjonelt og hyggelig. Hvorfor skulle vi da behandle hagen annerledes? Mange gjør den feilen at de ser på hagen som én stor åpen plass og begynner å plassere ut planter og møbler uten en helhetlig plan. Dette kan føre til en hage som føles usammenhengende og upraktisk.

Med soneinndeling kan du derimot planlegge hagen din på en måte som gir mening for deg og din familie. Du kan skape soner som er tilpasset ulike aktiviteter, som sosiale sammenkomster, lek og moro, dyrking av mat, eller praktisk oppbevaring av hageredskaper.

En god hageplan deler hagen inn i soner etter hvordan de som bor der ønsker å bruke hagen, ikke etter hvilke planter man liker best (illustrasjon: Hanne Slyngstad-Hægeland).

Hvordan komme i gang med soneinndeling?

Før du begynner å grave, plante eller bygge, er det viktig å gjøre en behovsavklaring. Spør deg selv: Hva vil du bruke hagen til? Hvilke aktiviteter ønsker du å gjøre der? Hvordan kan hagen din støtte opp om disse aktivitetene?

Her er noen eksempler på soner du kan vurdere:

Sosial sone

Dette er området hvor du samler familie og venner til måltider eller avslapning. Det kan inkludere et spisebord, en lounge-del, eller kanskje et utekjøkken. Denne sonen bør være lett tilgjengelig fra huset og kan gjerne være i tilknytning til en terrasse eller veranda.

Lek og moro-sone

Hvis du har barn, kan det være en god idé å ha en dedikert sone for lek, som en gressplen hvor de kan spille fotball, kubb eller bare løpe rundt. Det kan også være et område hvor du har en sandkasse, husker eller annet lekeutstyr.

Dyrkingssone

For de som ønsker å dyrke sine egne grønnsaker eller ha en frodig kjøkkenhage, kan en dyrkingssone være ideell. Her kan du ha grønnsaksbed, drivhus, kompost, og kanskje noen bærbusker. Plasser denne sonen litt lenger unna huset, men i en solrik del av hagen.

Når du inkluderer både dyrkingskassene, drivhuset, kompostbingen og gangarealer i dyrkingssonen, får du god plass å boltre deg på (foto: Erling Slyngstad-Hægeland).

Praktisk sone

Dette er området hvor du oppbevarer hageredskaper, jordsekker og trillebår, eller kanskje har et område for å vaske sykler og hageutstyr. Denne sonen bør være lett tilgjengelig fra innkjørselen eller garasjen, slik at du enkelt kan hente og lagre utstyret du trenger.

Planlegg før du handler

En av de største fallgruvene mange hageeiere faller i, er å løpe til hagesenteret uten en klar plan. Det er lett å bli fristet av vakre planter og spennende hagemøbler, men uten en helhetlig plan risikerer du å ende opp med en usammenhengende hage. Ved å lage en soneinndeling først, vet du nøyaktig hvor hver plante, hver hagemøbel og hvert redskap skal plasseres. Dette sparer deg for både tid og penger i det lange løp.

Vegger i hagen

Når vi snakker om soneinndeling, er det også viktig å tenke på "vegger" i hagen. Dette trenger ikke å være fysiske vegger, men kan være hekk, busker, trær eller blomsterbed som fungerer som naturlige skiller mellom sonene. Veggene skaper en følelse av rom og kan også bidra til å skjerme mot innsyn, beskytte mot vind eller dele opp store åpne områder.

En hekk trenger ikke bare være en skillelinje mellom deg og naboen, den kan også fungere som en sonedeler i hagen (foto: Hanne Slyngstad-Hægeland).

Slik går du videre

Å skape en velorganisert og funksjonell hage handler ikke om å gjøre alt på én gang. Start med å tegne opp hagen din på papir, og merk av hvor de ulike sonene skal være. Tenk nøye gjennom hva du ønsker å bruke de ulike områdene til, og planlegg beplantning og møblering deretter.

Hvis du synes det er vanskelig å visualisere dette på egen hånd, kan du delta i vår femdagers utfordring i slutten av september. Her vil jeg vise deg trinn for trinn hvordan du kan planlegge og strukturere hagen din, slik at du får mest mulig ut av den.

Gå til hobbygartnerskolen.no/utfordring for å melde deg på. La oss hjelpe deg med å realisere drømmehagen din – en sone av gangen!

Jeg håper dette blogginnlegget har gitt deg inspirasjon til å konkretisere din egen hagedrøm, slik at du i fremtiden er klar for å realisere din egen drømmehage. For husk, hagedrømmen din starter med en plan – og den planen begynner med soneinndeling!

Hør hele episoden på podkast her:

Linker jeg nevner i episoden

ALT DU TRENGER SAMLET PÅ ETT STED

Skap drømmehagen og bli en tryggere hobbygartner!

Med Hobbygartnerskolens Hageunivers får du hjelp til å skape den hagen du og familien drømmer om. Du lærer å jobbe på naturens premisser, med de ressursene du har tilgjengelig og ut ifra din hages rammebetingelser. Og du finner alt samlet på ett sted!

Les mer og meld deg på