NY podkast-spalte: Spør en gartner

Sep 27, 2024

Velkommen til en ny episode av podkasten "Hagedrømmen"! Denne gangen har jeg fått med meg min første gjest, Henriette Solum Pettersen.

Henriette er utdannet gartner og er en del av teamet jeg har med meg i Hobbygartnerskolen. I denne episoden starter vi en ny spalte som jeg håper du vil ha glede av. Den har vi kalt "Spør en gartner" og vil bli et fast innslag i tiden fremover.

I denne episoden svarer vi på noen vanlige spørsmål og utfordringer som dukker opp på høsten, som hvordan man steller plenen når temperaturene synker, når man skal stoppe med beskjæring, og hva man skal gjøre med plantene som ikke tåler frost.

Du kan høre episoden her:

Hvordan ta vare på plenen om høsten?

Et av de mest stilte spørsmålene på denne tiden av året er hvordan man skal stelle plenen før vinteren setter inn. Mange tror at man bør la gresset vokse så langt som mulig for å beskytte røttene, men Henriette avkrefter dette.

Hun anbefaler å fortsette å klippe plenen så lenge den vokser, men justere klippehøyden litt opp når frosten nærmer seg. Hvis gresset blir for langt, kan det legge seg flatt under snøen og skape grobunn for mugg.

En annen god idé er å klippe over løvet som faller på plenen, slik at det blir fin kompost og naturlig næring til neste sesong.

Å klippe opp løvet med gressklipperen er en fin måte å gi plenen naturlig kompost på, og som den vil ha glede av når den våkner til liv neste sesong (foto: Erling Slyngstad-Hægeland/Haven Foto).

Når skal vi beskjære trær og busker?

Beskjæring er et tema som ofte skaper forvirring, spesielt når det gjelder såkalte "blødere" som lønn, bjørk og frukttrær. Henriette forklarer at disse trærne bør beskjæres i løpet av sommeren, i det som kalles JAS-perioden (juli, august, september), for å unngå at sevjen renner ut av såret hvis treet beskjæres på senvinteren.

I tillegg snakker vi om hva du skal være obs på hvis du fremdeles har behov for å beskjære busker og trær. For nå som vi nærmer oss slutten av september bør busker og trær få "beskjæringsfri" - i alle fall hvis frosten er i ferd med å nærme seg.

Alle stenfrukttrærne er såkalte "blødere". Det betyr at de "blør" når sevjen stiger om våren hvis de blir beskåret på senvinteren. Dette unngår du ved å beskjære alle blødere i JAS-perioden (foto: Erling Slyngstad-Hægeland/Haven Foto).

Klikk her for å laste ned PDF-filen over busker og trær du skal beskjære i JAS-perioden.

Hvordan forberede potteplanter for overvintring?

Har du planter som chili, oliventrær eller andre ikke-herdige vekster i krukker? Da gir Henriette deg gode råd for hvordan du best kan forberede disse plantene for innelivet i vinter. Det viktigste er å flytte plantene gradvis inn, slik at de unngår temperatursjokk.

Start med å sette dem i et kjølig rom, som en bod eller kjeller, før du flytter dem til et varmere sted. På denne måten får plantene tid til å akklimatisere seg. Følg også med underveis sånn at du unngår et utbrudd av ubudne gjester.

Skal vi fortsette å gjødsle plantene når vi tar dem inn?

Når plantene flyttes inn, lurer mange på om de skal fortsette å gjødsle dem. Henriette anbefaler å gi plantene en pause. De trenger en hvileperiode gjennom vinteren, og da bør du stoppe gjødslingen. Hold dem jevnt fuktige og gi dem noen timer med dags-/vekstlys, men la plantene ellers få ro gjennom vinteren. Og når vårsolen så smått begynner å varme kan du "vekke" dem igjen med lys, varme og ekstra næring.

Involver hele familien i hagearbeidet

I tillegg til de praktiske tipsene, deler Henriette også hvor fint det er å få hele familien med på hagearbeidet. Barn kan finne glede i enkle oppgaver som å plukke frukt eller grønnsaker, mens det å jobbe sammen i hagen kan bli en felles aktivitet som hele familien har glede av.

Ta med hele familien i planleggingen av for eksempel kjøkkenhagen, for da blir det enklere også å få alle med på høstingen utover sesongen (foto: Erling Slyngstad-Hægeland).

Likte du disse tipsene? Lytt til den første "Spør en gartner"-episoden her:

Send inn dine spørsmål til "Spør en gartner"!

Hvis du har spørsmål som du ønsker at Henriette skal svare på i kommende episoder, kan du sende dem inn via e-post eller på våre sosiale medier:

• Epost: [email protected]
  • Messenger på Facebook eller Instagram: @hobbygartnerskolen

Husk å merke meldingen med "Spør en gartner" eller "Podkast", så tar vi med dine spørsmål i en senere episode. Husk også at ingen spørsmål er for dumme! Vi vet av erfaring at det en person lurer på - det er det også mange andre som gjerne skulle hatt et svar på. Derfor vil dine spørsmål også hjelpe andre, så vi håper du vi benytte denne muligheten til å få faglige svar på dine hagespørsmål.

Tusen takk til Henriette for hennes verdifulle innsikt i denne episoden, og tusen takk til deg som lytter!

ALT DU TRENGER SAMLET PÅ ETT STED

Skap drømmehagen og bli en tryggere hobbygartner!

Med Hobbygartnerskolens Hageunivers får du hjelp til å skape den hagen du og familien drømmer om. Du lærer å jobbe på naturens premisser, med de ressursene du har tilgjengelig og ut ifra din hages rammebetingelser. Og du finner alt samlet på ett sted!

Les mer og meld deg på